Monday, January 9, 2012

aku juga anak jawa


aku jumpa site nie.
saja nak ngaku, aku wong jowo.
tapi orak iso ngomong jowo.
isek arek belajar ngomong2 jowo.
hahaha. rasa complicaed nak tulis ayat dalam bahasa jawa.

bila tgk blog nie, ramai jugak blog yang aku selalu jenguk,
rupa2nya orang jawa.
dulu2 masa aku kat matrik, aku selalu macam jeles kalau kawan2 aku memasing cakap kelantan, kedah, sabah dan macam2 lagi.
setiap negeri kan ada loghat dia sendiri.
kalau dah keluar loghat diorang yang macam pendalaman sikit, memang aku ternganga je tak paham haram jadah pun.
aku macam jealous gaklah.
aku kan rakyat selangor. selangor mana ada loghat2 macam kelantan terengganu.
selangor kan guna bahasa kl you~
urban gitew.~
hahahaha

then aku pun luahkan lah kat sorang kawan aku nie tentang perasaan jeles aku yang tak bertempat nie.
tetiba jugaklah apa yang dia cakap tu semacam  menyedarkan aku betapa unik nya aku.
"ko kan pandai cakap jawa. kalau ko speaking jawa ngan diorang, sure2 diorang pun tak faham apa ko cakap."
betul gak kan.
kadang kita selalu rasa jealous dengan orang lain dengan apa yang diorang lebih dari kita tanpa kita fikir balik apa kelebihan yang ada pada kita yang mungkin orang lain pun akan jealous dengan kelebihan kita.
fuhhhh, susahnya nak faham.

masa aku kat sekolah menengah plak, pemikiran aku agak berbeza.
sebab keliling aku semua budak2 melayu pure.
jadi bila aku ngaku 'im jawa',
aku rasa aku telah meletakkan tahap aku ditahap yang paling rendah.
rasa kalau ngaku jawa tu macam rural giler.
memang teruk giler pemikiran aku tyme tu.
langsung aku tak bangga dengan title aku anak jawa.

tapi sekrang aku dah berubah. cewahh.
sungguh aku bangga dengan kejawaan aku.

biasanya orang jawa nie kulit sawo matang.
macam aku.
tapi ramai gak yang putih melepak.
macam mak aku.
atuk aku memang asal dari tanah jawa pak.
malah bisa bertutur bahasa indonesia lho.
suruh aja ngomong jawa, enggak jadi masalah kok~

arwah nenek aku plak asal melayu melaka.
kadang kalau dia becakap dia akan guna bahasa melayu yang memang bahasa melayu tulen.
tapi aku tak sempat nak dengar.
ni acik aku yang bagitau.

tapi kenapa aku anti dengan lagu2 indonesia ye.
citer2 sinetron kat tv tu, aku rasa macam menyampah nak tengok.
apa sebab semua nie brlaku?
adakah darah jawa mula hilang dalam blood vein ku.
dan mula diganti dengan darah kl yang kian membara hari demi hari?
ermmm, kelas ko maria.
kl giteww.

owh, orak.(owh tidak)*sambil tarik2 rambut*
aku arek darah jowo ku menaek!(aku nak darah jawa ku balik.)

No comments:

Post a Comment