Sunday, January 1, 2012

kahwin masa belajar

the most nervous moment in men life's. 


lately aku perasan ada certain course mate aku sibuk post pasal kahwin. well, dalam usia2 kami nie, memang patut pun mula gatal2 fikir pasal kahwin. sekarang memang trend kahwin awal. sambil belajar, sambil kahwin. macam pepatah, sambil menyelam minum air.
 tapi pada pendapat aku, kahwin sambil belajar nie kalau boleh elak lah. aku ingat dulu nasihat ustazah aku yang ajar bahasa arab kat sekolah rendah. ustazah fadzilah. ustazah cantik and cun. hahahah. dia belajar sampai mesir tapi halfway dia balik mesia sebab dah mengandung. tyme tu dia dah kahwinlah. alasan dia balik, " saya masa tu dah mengandung. saya bukak buku, kepala saya pening. jadi saya tutp. esok saya bukak balik, pening tu datang balik. sampailah ke tyme exam. akhirnya saya fail. jadi saya menyeru kepada kamu pelajar2 saya, elakkanlah kahwin sambil belajar."
serious dan bersungguh dia nasihatkan kitorang. for men to married while studying, aku rasa takde hal kot. because men are sperm's donor. hahahaha
women yang problem if let say they got pregnant. aku rasa susah nak fokus kalau perempuan berbadan dua. aku takde pengalaman. cuma dengar pengalaman orang je. 
lagipun dengan duit apa korang nak tanggung anak dara orang. duit ptptn? cukup ke... tapi kalau ko anak dato', well you may go on.*sambil angkat tangan surrender*
but, tak semua orang boleh buat dua kerja dalam 1 masa. kejar satu2 dulu. take which one is more prior in life. pmr, spm, degree or married? jangan gopoh nak kahwin. takkan lari gunung dikejar. hahahah, 
cakap senanglah sis, gua dah nak sangat kahwin nie.
well, banyakkan puasa. sebab dengan puasa tu dapat tahan nafsu. 
or maybe you could try to make yourself busy with something like studying or voluntarily ask a lot of assignment from your lecturer or maybe appoint yourself as the president of any society to  distract your lust focus on marriage. 
but, kalau tak boleh jugak. kahwin lah. kahwin tu juga mencegah maksiat dan memelihara nasab.
dapat jugak ikut sunnah nabi.



papepun, aku takder niat nak kahwin awal. sajer je bagi opinion. no offense ea. hanya pandangn semata.

No comments:

Post a Comment