Tuesday, May 21, 2013

cikgu samsuri

tanggal 19 may 2013, dikejutkan dengan berita kematian guru kelas aku masa form 5.

aku terdiam, tak tahu apa yang patut dibual bila kawan aku dengan bunyi tangisannya menelefon aku.

"cikgu sam dah meninggal."

macam tak percaya.
ini bukan gurauan kan?
rasanya baru semalam aku duduk dalam kelas dia, mendengar dia berceloteh,
sambil disambut dengan hilai tawa pelajarnya.
rasanya baru semalam aku mendengar garau suaranya yang menegur tingkah laku aku didalam kelas.
telinga aku masih dapat hafal dengan jelas bunyi suaranya.
minda aku masih dapat memapar dengan jelas gaya tubuhnya bila dia mengajar didalam kelas.
semua tentang dia,
otak aku masih dapat memberi gambarn yang jelas, semua tentang cikgu.
kenapa begitu cepat Allah mengambil nyawanya.

dalam ingatan- cikgu samsuri rasib


banyak kenangan aku dengan cikgu yang aggap aku pelajar paling otai dalam kelas.
cikgu samsuri a.k.a cikgu sam a.k.a cikgu roi.
dulu masa sekolah aku paling tak suke dengan dia.
sampai 1 masa, bila dia marah aku lawan balik renungan dia, tanda aku protes.

masa tu tengah zaman remaja, zaman memberontak, zaman mencari identity diri.

despite of how much i hate him back then,
hanya dia satu satunyer homeroom yang aku tak pernah miss datang umah setiap kali raya,
dan minta maaf setiap tahun.
mungkin sebab rasa bersalah, sebagai student tak patut aku kuang ajar dengan guru.

tapi walau buruk mana student layan dia,
dia masih mampu tersenyum, bergelak tawa dan bergurau senda dengan aku.

guru macam dialah, yang aku tak mampu nak lupakan sampai bila2.
besar jasanya untuk mendidik aku menjadi student yang penyabar.

mungkin raya nie, kita dah tak mampu nak jumpa, gelak ketawa, bergurau senda,
malah nak saling bermaafan pun.
tapi saya akan pastikan doa saya tetap sampai untuk cikgu. In Sha Allah.

untuk masa yang kita spend bersama di dunia sebagai guru dan plajar,
saya amat hargai dan akan saya kenang sebagai memori manis sepanjang hidup saya.

semoga kita akan berpeluang untuk sekali lagi berjumpa di syurga jannah, cikgu.

semoga roh cikgu, ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman. amin.

al-fatihah.

No comments:

Post a Comment