Wednesday, April 18, 2012

PTPTNian

'It takes 8,460 bolts to assemble an automobile, and one nut to scatter it all over the road.'



skang ni isu pasal adam adli dan isu ptptn ye.
isu ptptn : pemansuhan ptptn dan beri free-education pada student.

wow! ada perkataan free.
perkataan yang semua orang suka.

from google


life is not free, my dear.
ko do nothing, you gain nothing in life.
pahala pun tak dapat secara free.
ko kena kerja, buat sesuatu, korban kan something, baru pahala tu dicatit malaikat.

the same goes to ptptn.
imagine kalau ptptn di banned.
student diberi 29 ribu untuk belajar 3 tahun kat uni.
aku bleh bayangkan mentaliti student malaysia.
"malas lah nak gi kelas." -sebab tak nampak duit sendiri keluar bayar yuran.
"wei, aku rasa badan aku gemuk lah. aku nak amalkan makan herbal life lah.."-sebab tak rasa susahnye nak dapatkan duit.
takpun,
"gaji pertama aku, aku gi melancong ke korea. ptptn kan dah dimansuhkan."

cuba kalau everything is about money.
"wei, sayang wei aku tak gi kelas nie. 180 ringgit aku bayar yuran prof nie setiap sem"-terasa setiap ringgit dipinjamkan sangat berharga.
"herbal life? makan pasirlah aku hujung sem." - belum masanye lagi memikirkan soal kecantikan.

nie adatlah kalau manusia.
bende kalau free, susah kita nak nampak nilai kepentingannya.
tapi cuba kalau bende yang kita beli dengan harga yang mahal,
kita nampak susah payahnya kita kerja nak dapatkan duit tu,
and ada perkataan pinjaman pada duit tu.
kita akan rasa berharganya, berkualitinya bende tu.

-eleh, padahal dalam hati ko suka jugakkan kalau ptptn tu dimansuhkan, kan?-

ni pun, adatlah jugak~
kalau betul dibagi free,
kecil tapak tangan, seluas lautan hamba tadahkan.

tapi fikirkanlah jugak.
kalau betul kerajaan buat free-education,
aku tak leh imagine,
apa jenis tax mengarut lagi yang kerajan akan buat.
kesian mak ngan ayah aku. aku nak belajar free, tapi duit diorang yang keluar.
aku hidup hu-ha hu-ha kat hostel,
mak ngan ayah aku kena ikat perut kat umah.
kerajaan mesia kan,
ibarat kepala dilepas, ekor dipegang.
you like it or not, you have to pay the taxes.


kalau aku join demo tu pun, cuma 1 bende je yang aku rasa releven untuk disuarakn.
kurangkan, atau mansuhkan interest yang ptptn bagi pada pelajar.
aku rasa tercekik bila mengenangkan banyaknya duit aku abis hanya untuk bayar bunga yang tak wangi ptptn lepas aku grade nanti.
takpun, buat macam pinjaman negeri atau mara.
peminjam hanya bayar apa yang dipinjam.
takde kadar faedah dikenakan.

kalau aim demo diorang nak kurangkan intesrest ptptn,
aku rasa banyak pihak yang akan setuju,
bukan kondem demo tu dijalankan.
malaysia nak jadi negara maju 2020.
asset negara pulak terletak pada taxes nyer.
mana boleh free-education dibuat.
memang takkan dilayanlah.

malaysia kan~ boleh...

No comments:

Post a Comment