Tuesday, December 13, 2011

kena ceramah

salam....


kena ceramah dengan pengetua. sebab malas yang keterlaluan.
macam mana nak tangani sikap malas?
aku tau mlas tu sifat mazmumah.
tapi macam dah terbiasa kat diri.
suka menangguh nagguh kan kerja and end up dengan terus  malas
nak buat kerja.
sikap pelajar macam aku.
belajar bila ada mood.
memang betul.
ni kawan aku yang cakap.
selepas berbulan bulan belajar, tidur, makan dengan aku.
ada certain masa, hormon dalam badan terlebih produce.
secara tiba aku sanggup bersengkang mata unutk baca lecture note
dan stay dari pagi sampai petang kat library untuk study.
siap jumpa pensyarah tanya soalan lagi.
kalau dah time malas. kau bagilah apa2 threat pun kat aku.
tak siap kerja kena banned dengan group member, tak dapat jawab kuiz kena
berdiri kat depan kelas. eh?
selagi esok bukan due date antar kerja, aku takkan sentuh kerja tu malam nie.
macam sekarang nie.
hormon oxytocin, endormorphine dan sebagainya yang ada kat dalam badan aku nie
tgh dalam zone selesa dan zone relax.
sebab tu malam2 macam nie pun aku bleh buat entry mengarut walaupun assignment
kat beg bersusun nak kena wat.


tapi ayat2 nie tetiba menyentap kalbu ku.

"kan solat dan mencari ilmu tu ibadah. ibadah mana ada pencen"

". . ."

aku tak mampu nak membidas kata2 tu.
ayat pendek tapi padat dengan mesej yang maragut keselesaan
dan ketenangan diri.

so, stop for a while.
sambung study.
untuk memastikan tindakan yang aku buat malam nie,
akan menjadi titik kejayaan yang akan aku kenang unutk
10 mungkin 20 tahun dari sekarang.

mungkin orang lain tak faham maksud entry ni.
takpe.
asalkan aku faham sendiri udahlah.

No comments:

Post a Comment