Friday, May 25, 2012

life without money is miserable.

'money can't but love, but it increase your bargaining position.'


bayangkan aku nyanyi lagu nie.
sambil pakai cermin mata hitam, tangan main gitar letrik.

~coba tenang seketika~
~coba pejam mata~
~biar resah hilang saja~
~dan coba diam yang bicara~
~sediam bersama~
~ditemani jasad kita~

~kan ku cari konklusi....~

ni lagu hujan, konklusi.
best lah jugak.

motif entry,
sukaatyakulahnaktulisamendapun.
ayat sopannya,
saje, nak main update2 blog.
blog saya, suka aty sayalah.
--(^___^)-- nie kengkonon emoticon comel.

idioms yang aku copy and paste kat atas tu aku amik sebab
aku rasa mendalam maknanya.
nowadays, duit adalah segala galanya.
tak caya?
skang nie kat mesia, nak masuk tandas pun pakai duit.
siap dikira lagi apa jenis buangan yang ko nak buang kat tandas.


buang air kecik    -30 sen-
buang air besar    -50 sen-
mandi                  -RM1.00


untung aje orang yang jaga tu tak pasang cctv tuk sahkan apa jenis nyahtinja yang ko laburkan.
tandas tu kan keperluan, so takyahlah bayar.
buatlah sedekah sikit kat orang mesia ni.
masuk tandas pun nak charge.
dahlah lalu kat jalan pun ko nak mintak bayaran juga.
apa je yang free.
takkan semata jejak masjid tuk buang air kecil.
aku rasa macam dah menghina institusi masjid plak.
datang buang bende semata.

sebab itu duit penting.
nak kawin pun pakai duit.
sebelum kawin nak gi dating pun pakai duit.
jadi lelaki2 jangan salahkan kaum perempuan kalau duit adalah aspek pertama yang mereka nilai pada anda.
dengan cinta sahaja, roti canai takkan datang melayang, beras takkan datang berlori lori depan umah ko.
all of that need money to pay.
nak2 lagi yang jenis orang biasa2,
tapi tercinta ngan anak orang berada.
biasanya pompuan anak orang kayalah.
macam mana nak hidup kalau duit ko, tak mampu nak menyara rich lifestyle bini kau.

"kita boleh didik dia untuk belajar hidup susah."
iye mungkin.
tapi setahun dua laratlah dia nak menahan nafsu sembilannya tu.
tapi lepastu, ko hanya akan dengar rungutan kesusahannya sahaja sepanjang hidup.
orang dah biasa senang,
memang takkan pernah dapat lupakan hidup gemilang diorang yang dulu.
aku pompuan, aku taulah mentaliti pompuan tu macam mana.
tapi bro, TAK SEMUA POMPUAN MACAM TU.
kalau yang pegangan iman kuat, dia tak pandang harta.
hanya agama yang dia pandang.

but then kalau lelaki tu dua2 pun takda,
nasihat aku,
tinggalkan lelaki macam tu.
buat susah hidup menahan rasa.

buat lelaki2 yang terbatal niatnya nak kawin sebab mak pompuan tu dah ada calon yang lebih kaya dari kau.
jangan salahkan mak ngan bapak diorang dowh.
kalau satu hari nanti ko ada anak pun, ko pasti akan nak yang terbaik tuk anak ko.
dulu ko dah susah,
apa ko nak tengok juga hidup anak ko susah.
mesti tak kan.
sebab tu bila ada yang lebih baik yang sanggup berjanji nak jaga ank diorang,
diorang sanggup serahkan anak diorang kat laki tu.
sekurang2nya diorang pasti, anak dan cucu diorang takkan kebulur hidupnya kurang makan.

so, nasihat aku wat lelaki2 yang kurang dari segi harta,
increase your bargainning position.
do whatever you can do at all cost.



No comments:

Post a Comment