Thursday, November 14, 2013

kita bukan selamanya diatas

ini kisah A

kadang rasa terkilan,
bila kita yang kerdil, tak berjawatan ape2, tak berpelajaran tinggi,
dipandang rendah oleh orang yang lebih tinggi pangkatnya dari kita.

paling terkilan,
bila orang yang kita anggap takkan mungkin pandang rendah pada orang lain,
dia pulak yang langsung buat2 tak kenal dengan kita.

mungkin sebab dia ada jawatan,
jadi macam tak sesuai pulak nak bergaul mesra dengan orang tak berpelajaran.

hanya sebab dia pangkat tinggi~

nak tegur perangai dia,
rasanya dia sendiri tak pernah ajar aku untuk tidak memandang rendah pada orang lain
masa dia mengajar aku dulu.
jadi,
biar hukum karma dunia lah yang tunjukkan kat dia,

bahawa kita bukan selamanya diatas, encik.A.

ini kisah B.

tapi ada lagi seorang pegawai,
aku gelar encik.S,
yang aku cukup rasa bersyukur dapat berkenalan dengan dia.
serius, aku rasa terbuka mata, terbuka fikiran, bertambah pengetahuan,
bila Allah pertemukan aku dengan dia.

cantik perhitungan Allah buat hamba-Nya.

bila aku hampir terfikir perkara ni disebabkan kisah A,

"fine.
you start it first.
itu yang anda ajar pada saya.
saya akan ikut.
macam mana anda layan saya sekarang,
macam tu jugaklah saya akan layan orang lain lepas ni.
sebab itu yang anda ajar."

tapi, 
encik.S,
dia bagi kesedaran pada aku.
dia bagi nasihat yang bermakna melalui perbuatannya.

dia tak pernah lokek beramah mesra dengan orang bawahan,
dia tak rasa malu berborak mesra dengan orang tak berpelajaran.
dia tak kedekut unutk memberi nasihat dan ilmu pada orang yang tak berpelajaran.
malah dia layan aku baik walaupun aku masa tu kerja lebih rendah dari dari pegawai am rendah.

aku hormat dia,
sebab dia tak pandang rendah pada orang macam aku,
walaupun titlenya menjulang tinggi dari aku.

dan yang paling aku ingat tentangnya,
bila dia selalu ingatkan aku,

"esok kalau kamu jadi pegawai, jangan ikut perangai pegawai yang kamu tak suka tu. hidup kita macam roda. kita ni bukan selamanya diatas."

encik.S andalah lilin yang saya baru jumpa nyalaannya.
tolong teruskan dengan apa yang anda ajar pada saya.
keep on momentum baik anda itu.

pesanan dr zakir, ehsan google.


No comments:

Post a Comment