Thursday, February 25, 2016

Mungkin aku bukan yang kau kenali dulu...

Kenapa bila perempuan sedih, dia akan menangis?
Kenapa bila hati kita sakit yang tak tertanggung, air mata kita akan keluar dengan sendiri?
Kenapa bila air mata itu keluar, kita akan rasa lega sangat-sangat?

Sedih wanita...
Ubat penahan sakitnya hanya menangis.
Fungsi ubat itu bukan sebagai penyembuh,
tapi sekadar menenangkan hati yang rawan menahan derita.
Menjadi penebat untuk membantu hati terus bertahan menghadapi dugaan.

Sekarang, 
Aku menjadi perempuan yang terlalu mudah mengalirkan air mata.

Dulu,
Aku bukan jenis yang begitu.
Dulu,
Aku seorang yang kuat.
Dulu,
Aku hanya akan menangis waktu aku sendiri tanpa sesiapa pun patut melihat sisi lemah aku yang menangis seperti budak kecil.

Tapi, semangkin hari, hati aku mangkin rapuh untuk terima dugaan.
Mungkin kerana terlalu banyak dugaan, ujian dan kehilangan yang aku dah hadapi,
membuat aku lupa bagaimana untuk tabah dan kentalkan jiwa tanpa ada air mata yang perlu tumpah dihadapan orang lain. 

Aku benci diri aku yang lemah.
Menangis bila dimarah.
Menangis bila terasa hati.
Menangis bila diiperkecilkan.
Menangis bila menghadapi kegagalan.
Menangis bila aku dipersalahkan tanpa bukti.

Aku benci diri aku yang lemah.

Aku mahukan diri aku yang tabah.
Aku mahukan diri aku yang kuat.

Aku rindu saat bila aku mampu tersenyum menghadapi kekalahan dalam hidup aku.
Aku rindu waktu aku boleh ketawa menghadapi kegagalan dalam hidup aku.

Mungkin,
Aku yang dah berusia.
Sebab itu, jiwa aku semangkin sensitif. 

Andai saja aku mampu mengubah pilihan aku yang paling awal dahulu, aku tidak mahu memulakan perjalanan kehidupan yang serumit dan terlalu berliku begini.

Kerana kegagalan dan kekhilafan aku hanya membuat banyak hati dan nyawa yang tidak berdosa merasa kecewa dan sakit.


Maafkan aku, semua.

No comments:

Post a Comment